مجموعه بازرگانی مهرننو شما را به خرید بهترین محصولات گهواره و ننو دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • 7 + 5 =

اختلالات خواب در کودکان | شناخت عوامل و راهکارها

آنچه در این مقاله می خوانید...

با اختلالات خواب در کودکان آشنا شوید!بی خوابی دوران کودکیسندرم فاز تاخیری خوابپرخوابی کودکانپاراسومنیا در کودکاناختلالات حرکتی در کودکانآپنه انسدادی خواب در کودکاناختلالات رفتاری و سلامت روانتاثیر خواب راحت با خرید گهواره و ننودرمان اختلالات خواب در کودکان

امروزه اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان بسیار شایع است. حتی نوزادان نیز ممکن است اختلالات خواب داشته باشند. مطالعات نشان داده اند که کیفیت یا کمیت پایین خواب در کودکان با مجموعه‌ای از مشکلات از جمله مشکلات تحصیلی، رفتاری، رشدی و اجتماعی، ناهنجاری‌های وزنی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط است. مشکلات خواب کودکان نه تنها بر سلامت کودک تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند بر پویایی خانواده و خواب والدین یا خواهر و برادر تأثیر بگذارد. در این مطلب به بررسی اختلالات خواب در کودکان خواهیم پرداخت؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

با اختلالات خواب در کودکان آشنا شوید!

کودکان ممکن است از مشکلات خواب رنج ببرند. مشکلات فیزیولوژیکی مانند آپنه انسدادی خواب، رفتارهای غیرطبیعی یا مخرب در طول خواب مانند راه رفتن در خواب یا سایر علائم پاراسومنیا که در نزدیکی شروع خواب رخ می‌دهند مانند سندرم پاهای بی قرار و علائم در طول روز مانند خواب آلودگی بیش از حد، کاتاپلکسی و غیره. در حالی که بزرگسالان ممکن است از مشکلات مشابه رنج ببرند، علت، تظاهرات و یافته‌های مرتبط در کودکان ممکن است بسیار متفاوت از آنچه در بزرگسالان مشاهده می‌شود، باشد. علاوه بر این، جنبه‌های رشدی دوران کودکی نقش مهمی در خواب کودکان بازی می‌کنند، مانند موارد بی‌خوابی اولیه دوران کودکی و سندرم فاز خواب تاخیری نوجوانان.

متخصصان خواب می‌توانند انواع اختلالات خواب را که ممکن است در دوران نوزادی، اوایل کودکی و نوجوانی رخ دهد، شناسایی و درمان کنند. برخی از انواع اختلالات خواب به رفتارهای خاصی مربوط می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ناشی از بیماری‌های عصبی یا سایر بیماری‌ها هستند.

اختلالات خواب در کودکان

بی خوابی دوران کودکی

بی‌خوابی دوران کودکی زمانی رخ می‌دهد که کودک حداکثر سه شب در هفته به خواب می‌رود. امتناع از رفتن به رختخواب یا مشکل در به خواب رفتن بدون کمک والدین یا اشیاء، مانند اسباب بازی یا پتو مورد علاقه، انواع رایج بی خوابی دوران کودکی است. توجه داشته باشید که اتاق خواب کودک بسیار مهم است پس بهتر است در اتاق کودک خود از گهواره و ننوی مناسب استفاده کنید. حرکات ننو باعث بهبود خواب و رفع اختلالات خواب در کودک می‌شود.

سندرم فاز تاخیری خواب

سندرم فاز تاخیری خواب، که به عنوان سندرم نوجوان خواب ‌آلود نیز شناخته می‌شود، شکلی اغراق ‌آمیز از تغییر طبیعی ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بیولوژیکی است که در اواخر دوران کودکی یا اوایل نوجوانی رخ می‌دهد. کودکان مبتلا به این اختلال نمی‌توانند تا دو ساعت یا بیشتر از زمان خواب معمولی خود بخوابند. این امر باعث می‌شود صبح‌ها به موقع برای مدرسه یا فعالیت‌های دیگر از خواب بیدار شوند. کودکان مبتلا به سندرم فاز تاخیری خواب نیز تمایل دارند در آخر هفته‌ها دیرتر از حد معمول بخوابند.

پرخوابی کودکان

کودک یا نوجوان مبتلا به پرخوابی، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز دارد. یکی از شرایطی که می‌تواند منجر به پرخوابی شود، نارکولپسی است، یک بیماری عصبی که باعث چرت زدن مکرر در طول روز، از دست دادن موقت کنترل ماهیچه ها و توهماتی می‌شود که هنگام به خواب رفتن یا بیدار شدن کودک رخ می‌دهد.

سایر شرایطی که خواب را مختل می‌کند، مانند سندرم فاز خواب تاخیری یا آپنه انسدادی خواب، می‌تواند باعث پرخوابی شود. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز همچنین می‌تواند نشانه ای از ضربه مغزی، صرع یا سایر مشکلات پزشکی باشد. تشخیص دقیق برای شناسایی بهترین درمان پرخوابی در کودکان بسیار مهم و ضروری است.

پاراسومنیا در کودکان

پاراسومنیا اتفاقات یا تجربیات جسمی نامطلوبی است که در کودکان کوچک‌تر هنگام به خواب رفتن رایج است. در طول حرکت عمیق یا سریع چشم (REM)، خواب. یا در هنگام برانگیختگی از خواب با حرکات غیرسریع چشم.

پاراسومنیاهای رایج مانند راه رفتن در خواب، بیدار شدن در حالت گیجی و وحشت‌های خواب، که در آن کودک در نیمه شب ناگهان می ترسد – معمولاً در هنگام برانگیختگی از خواب غیر REM رخ می‌دهد. در طول خواب REM، کودکان می‌توانند کابوس های واضحی ببینند. برخی از کودکان به طور موقت نمی‌توانند بدن، سر یا اندام خود را در دوره بین خواب و بیداری حرکت دهند و برخی دیگر با شروع بیدار شدن از خواب دچار توهم می‌شوند.

اختلالات خواب در کودکان و نوزادان

اختلالات حرکتی در کودکان

اختلالات حرکتی، مانند سندرم پاهای بی قرار و اختلال حرکت دوره‌ای اندام، بیماری‌های عصبی هستند که باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در پاها و میل شدید به حرکت دادن آن‌ها می‌شوند. علائم در شب بدتر می‌شود و می‌تواند با خواب کودک شما تداخل داشته باشد. این دو اختلال حرکتی اغلب با هم رخ می‌دهند.

آپنه انسدادی خواب در کودکان

آپنه انسدادی خواب با تنفس کودک در هنگام خواب تداخل پیدا می‌کند. کودکان مبتلا به این عارضه خروپف می کنند یا هوا نفس می‌کنند و در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار می‌شوند. آپنه انسدادی خواب در کودکانی که لوزه‌ها یا آدنوئیدهای بزرگ شده دارند یا در کسانی که مشکلات ساختاری صورت یا سر دارند، مانند شکاف کام و لب، بسیار شایع است. آپنه خواب همچنین می‌تواند در کودکان مبتلا به اختلالات عصبی عضلانی، مانند دیستروفی عضلانی که ماهیچه‌های درگیر در تنفس را ضعیف می‌کند، روی دهد.

اختلالات رفتاری و سلامت روان

کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری، مانند اختلال طیف اوتیسم و اختلال کم توجهی بیش فعالی، یا مشکلات سلامت روان، همانند اضطراب و اختلالات خلقی اغلب بی خوابی دارند. داروهای تجویز شده برای این شرایط نیز می‌توانند با خواب تداخل داشته باشند. پس بهتر است زیر نظر پزشک متخصص تمامی مراحل درمانی انجام شود.

تاثیر خواب راحت با خرید گهواره و ننو

خوب است بدانید که گهواره به آرامش روان وسلامت جسم کودکتان کمک بسیاری می­‌کند. ننو وسیله ای پرکاربرد برای خواب کودک است که با ایجاد حرکات رفت و برگشتی باعث خواب آلودگی سریع کودک می‌شود. در نتیجه باعث می‌شود تا کودک شما بتواند به‌راحتی استراحت کند و به خواب فرو رود.

درمان اختلالات خواب در کودکان

در این مطلب سعی کردیم شما را تا حدودی با اختلالات خواب کودکان آشنا سازیم. خوب است بدانید که طبق مطالعات انجام شده، گهواره و ننو می‌تواند به رفع مشکل خواب در کودکان کمک کند. حرکات رفت و برگشتی در کودکان باعث آرامش فرزند شما می‌شود و می‌تواند به خواب راحت آن کمک کند. برای خرید ننو و گهواره می‌توانید به وب سایت فروشگاه گهواره مهر مراجعه کنید. جهت مشاهده و سفارش انواع ننو از فروشگاه گهواره مهر در اینستاگرام بازدید کنید.

محسن دیلمی زندی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: محسن دیلمی زندی

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس پشتیبانی: 09132421884

phone icon شماره تماس امور نمایندگی ها: 09132407505

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

instagram icon اینستاگرام: Mehrnano@

مجموعه بازرگانی مهرننو شما را به خرید بهترین محصولات گهواره و ننو دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • 8 − 1 =
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با پشتیبانی